Človek a zviera – ZOOLÓGIA v 4. ročníku

Vo štvrtej triede nám do rozvrhu pribudol nový predmet – Prírodoveda. 

Doteraz deti počúvali o zvieratách, rastlinách a kameňoch len v rozprávkach, príbehoch a bájkach. V štvrtom ročníku začíname pohľadom na človeka: Ako vyzerá človek? Z akých základných častí sa skladá jeho telo? Čím sa hlava odlišuje od trupu a od končatín? A hneď potom nasleduje to, čo je deťom najbližšie, s čím sa najviac môžu pocitovo spojiť. A to sú zvieratá. (V piatej triede potom nasledujú rastliny, v šiestej minerály, aby sme sa oblúkom v 7., 8. a 9. ročníku opäť vrátili k človeku…) Dieťa sa teda postupne zoznamuje s tromi prírodnými ríšami – živočíšnou, rastlinnou a minerálnou ešte skôr, než začne podrobnejšie skúmať samotného človeka – kosti, svaly, vnútorné orgány, sústav. Vytvárame teda most od bytosti človeka opäť k bytosti človeka.

Na hodinách prírodovedy som deťom vždy porozprávala o nejako zvierati. Kde žije, ako vyzerá, čím sa živí, ako si stavia skrýšu, čo robí v zime. Deti často dopredu ani netušili, o aké zvieratko sa jedná. Potom si na vlastnej koži vyskúšali, ako sa tie zvieratá pohybujú, správajú. Premenili sa na hada, ktorý sa plazí po zemi, alebo vtáka poletujúceho v povetrí. Vždy to bol iný pocit. Revúci podráždený lev, alebo pokojná prežúvajúca krava. Kreslili sme veľa obrázkov a snažili sa vystihnúť tvar tela zvierat. Vymýšľali sme básne o zvieratách. A niektoré zvieratá sme sa pokúsili aj vymodelovať z hliny.

Každé dieťa dostalo samostatný projekt s názvom „Moja prvá kniha o zvierati“. Úlohou bolo niekoľko mesiacov pozorovať svojho domáceho miláčika, všetky poznatky zapísať a nakresliť a napokon projekt odprezentovať pred svojimi spolužiakmi. Vznikli z toho veľmi kráne dielka plné rôznych zaujímavostí a príhod. 

Zvieratami sme sa nezaoberali len na epoche prírodovedy. Počas školského roka nás navštevoval ujo Gabi – ako familiárne deti nazvali pána Gabriela Glovackého, dlhoročného skúseného pedagóga, scenáristu, textára a básnika. Ten s nami zrealizoval zopár praktických a užitočných projektov:

V triede sme si na jeho podnet a s jeho pomocou založili malé akvárium, kde mohli deti pozorovať živorodé rybky. Rozprával nám o spevavých vtákoch, ktoré žijú v okolí našej školy, inštalovali sme drevené kŕmidlá na stromy, aby sme mohli vtáčky pri zobkaní dobre pozorovať. Porozprával nám a ukázal bobrie hrádze na košickom Jazere, kde sme inštalovali malú výstavku s obrázkami a popisom života bobrov. Dozvedeli sme sa veľkej užitočnosti dážďoviek pre úrodnú pôdu a v našej triede sme ubytovali stovky kalifornských dážďoviek v takzanom „vermikomposteri“. 

Počas roka sme niekoľkokrát navštívili košickú ZOO. Mohli sme tak pozorovať aj zvieratá, ktoré vo voľnej prírode nie je až také jednoduché uvidieť.

Vnímam, že sa nám podarilo v deťoch vzbudiť záujem a lásku ku všetkým živým tvorom. Verím, že sme im pomohli uvedomiť si dôležitosť ich spolužitia s človekom na našej Zemi.

Stanislava Lichvárová, triedna učiteľka piatakov

Tento obsah bol zaradený v Aktuality. Zálohujte si trvalý odkaz.