Zaujimavé články
Archív
- máj 2025
- marec 2025
- február 2025
- január 2025
- december 2024
- november 2024
- október 2024
- september 2024
- jún 2024
- máj 2024
- apríl 2024
- február 2024
- október 2023
- jún 2023
- máj 2023
- apríl 2023
- júl 2022
- jún 2022
- január 2022
- apríl 2021
- marec 2020
- február 2020
- január 2020
- december 2019
- august 2019
- júl 2019
- jún 2019
- máj 2019
- marec 2019
- február 2019
- október 2018
- marec 2018
- február 2018
- január 2018
- december 2017
- november 2017
- september 2017
- jún 2017
- január 2017
- december 2016
- november 2016
- október 2016
- máj 2016
- marec 2016
- január 2016
- marec 2015
Odkazy Waldorf
Prednáška na tému: Na čo nám je eurytmia?
Publikované v Aktuality
Komentáre vypnuté na Prednáška na tému: Na čo nám je eurytmia?
PRVÁ TRIEDA V ŠKOLSKOM ROKU 2025/2026
Vážení rodičia predškolákov,
kolégium Súkromnej základnej školy waldorfskej v Košiciach si Vám dovoľuje oznámiť, že sa rozhodlo v školskom roku 2025/2026 otvoriť nový prvý ročník.
Triednou učiteľkou prvákov bude pani učiteľka Stanislava Lichvárová.
V prípade, že máte záujem o štúdium Vášho dieťaťa na našej škole a chcete sa bližšie zoznámiť s budúcou triednou učiteľkou ako aj s princípmi waldorfskej pedagogiky, srdečne Vás pozývame na predzápisové stretnutia, ktoré sa budú konať v nasledovných termínoch:
JANUÁR – 22. 1. 2025 (streda) od 16.30 do 17.30 h.
ŠKOLSKÁ ZRELOSŤ – Koncept sedemročí v biografii človeka.
FEBRUÁR – 26. 2. 2025 (streda) od 16.30 do 17.30 h.
ŠPECIFIKÁ WALDORFSKEJ ŠKOLY – Čo viedlo k vzniku prvej waldorfskej školy.
MAREC – 19. 3. 2025 (streda) od 16.30 do 17.30 h.
MÉDIÁ VO WALDORFSKEJ ŠKOLE – Vývojové poruchy detí spôsobené výchovou.
Miesto konania bude v Súkromnej základnej škole waldorfskej (v budove Obchodnej akadémie) na Polárnej ulici, v mestskej časti Nad Jazerom.
Akékoľvek otázky, prosím, adresujte na ke@iwaldorf.sk, radi Vám poskytneme viac informácií.
Publikované v Aktuality
Komentáre vypnuté na PRVÁ TRIEDA V ŠKOLSKOM ROKU 2025/2026
Vianočná besiedka 2024
Vianočná besiedka je každoročnou veľkolepou slávnosťou našej školy. Jej veľkoleposť nespočíva v okázalosti ale v pestrom a hodnotnom programe všetkých tried, ktorý je výsledkom každodennej práce žiakov pod vedením ich učiteľov.
Otvoril ju piatacky triedny orchester – vianočné melódie zahrali žiaci na husliach, violončelách a flautách s klavírnym sprievodom svojej triednej učiteľky, ktorá ich zároveň hudobne vedie. Inštrumentálne melódie doplnili o spev a v závere ich malého koncertu sa k ich hlasom pridali aj tretiaci.
Prváci eurytmicko-hudobným stvárnením betlehemských udalostí priniesli radostnú novinu o narodení Dieťatka. Tretiaci zašli ešte hlbšie do minulosti a eurytmickým pohybom a gestom „namaľovali“ mohutný obraz stvorenie sveta. Svoje vystúpenie v závere obohatili spevom a hrou na flauty, gitary a rytmické nástroje. Siedmaci sa na pódiu objavili vo vlastnoručne ušitom renesančnom odeve, aby tancom a hudbou zaviedli oko i ucho diváka do tohto očarujúceho historického obdobia. Deviataci na hodinách angličtiny venovali pozornosť poviedke Charlesa Dickensa Vianočná koleda a jej divadelné spracovanie predviedli v anglickom jazyku. Záver patril divadlu rodičov, ktorí nacvičili tradičnú Rajskú hru v netradičnom spracovaní – spisovný jazyk spestrili šarišským nárečím.
Ďakujeme rodičom, starým rodičom a všetkým prítomným divákom za úprimný potlesk a podporu. Veríme, že si z besiedky odniesli kúsok radosti a duševného svetla a tepla.







Publikované v Aktuality
Komentáre vypnuté na Vianočná besiedka 2024
SVIATOK sv. MARTINA
„Dni sú kratšie, noci dlhšie, krutý vietor duje chlad,
ale ja mám lampáš, svieti jasne, nájdem cestu z temna von.“
To je text piesne, ktorý sa každé novembrové ráno rozlieha potemnelými chodbami waldorfskej školy. So skracovaním dní, ubúdaním denného svetla a pribúdaním temnoty vo svete sa môže stať, že aj do ľudských duší sa vkradne smútok, melanchólia a temnota….
Aby sme mohli s týmito tendenciami, ktorými na nás „útočí“ vonkajší svet, ľahšie bojovať, prichádzajú nám od septembra do Vianoc na pomoc tri sviatky:
29. septembra sv. MICHAEL – rytier, ktorý sa odvážne postavil voči zlu a porazil draka,
11. novembra sv. MARTIN – rímsky vojak, ktorý mal súcit s mrznúcim žobrákom a podelil sa s ním o svoj teplý plášť,
6. decembra sv. MIKULÁŠ – biskup, ktorý potajomky, nepoznaný konal dobročinnosť a pomáhal tým, ktorí to najviac potrebovali.
Sviatok sv. Martina si vo waldorfskej škole každoročne pripomíname lampášikovým sprievodom. Deti počúvajú príbehy, vyrábajú si lampášiky a spievajú martinské piesne. V podvečer sviatku sa potom stretnú a spolu s rodičmi a učiteľmi sa vydajú do temnoty novembrových uličiek, pričom im lampášiky svietia na cestu. A ak majú šťastie, nájdu niekde v tráve zabudnutú zlatú podkovičku z kopyta koňa sv. Martina. O tú sa však musia podeliť s blížnymi, tak ako to urobil Martin so svojim plášťom.
Keďže piataci už veľmi neveria, že to sv. Martin stráca po dvore zlaté podkovy, rozprávali sme sa v triede o posolstve, ktoré tento sviatok v sebe nesie. Rozhodli sme sa, že chceme byť na slávnosti účastní ako pomocníci. Od rána sme varili punč pre rodičov, piekli sme orechové rožky v podobe martinských podkovičiek a s našim triednym orchestrom sme trénovali martinské pesničky.
Na začiatku slávnosti padla u piatakov poznámka, že sa nám z toho punču nič neujde. Samozrejme keď sa punč rozdáva, tak z neho ubúda, až sa celkom minie. Ukázali sme si však, že existuje jedna vec, z ktorej keď rozdávame, neubúda, ba ešte jej vo svete pribúda. Od jednej veľkej sviečky si všetky deti v triede zapálili svoje malé sviečočky a mohli vidieť, že svetla zo sviečky neubúda, ale pribúda:)
A tak môžeme do sveta rozdávať aj svoje vnútorné svetlo a lásku voči blížnym. S týmto zážitkom potom piataci na dvore pre všetkých zúčastnených zahrali a zaspievali pesničky, až kým im zima a chlad neposkracovali struny na violončelách a husliach.
A nakoniec sa každému ušiel aj kúsok zlatej podkovičky od sv. Martina.
Stanislava Lichvárová
triedna učiteľka 5. triedy
Publikované v Aktuality
Komentáre vypnuté na SVIATOK sv. MARTINA
„HURÁ NA HUBY“ alebo BOTANIKA v 5. triede
V piatej triede nám v učebnom pláne pribudla nová epocha – BOTANIKA. Deti sa po zvieratách, ktoré sú človeku najbližšie, začínajú oboznamovať s ďalšou prírodnou ríšou – rastlinami. Botanika na waldorfskej škole sa diametrálne líši od toho, čo sme viacerí zažili vo svojich školopovinných časoch. Takže nečakajte žiadne botanické členenie do čeľadí, druhov, rodov atď. Ide znovu o to, aby si deti k rastlinám vytvorili vzťah, (nielen k tým, čo nám nasýtia brucho) a aby sme spoločne nachádzali, čo majú rastliny spoločné s človekom.
Tak ako sme zvieratá pripodobňovali k človeku s ohľadom na ich stavbu tela, pri rastlinách ide skôr o porovnanie rastlín s duševným prežívaním človeka.
Rastliny sú vlastne obrazom duše človeka. Všetky rastliny žijú medzi svetlom a temnotou. Sú pevne pripútané k matičke zemi, ktorá im dodáva potrebné živiny a vlahu, ale všetky túžia po slnku a ťahajú sa za ním svojimi zelenými časťami. Vďaka jeho pôsobnosti môžu vytvoriť kvet a plod, v ktorom je ukrytý zárodok novej rastliny – semienko. Každá rastlina túži po tom, aby mala kvet. No nie každej sa ho aj podarí vytvoriť. Niektoré sa ešte „nenaučili“ vytvoriť kvety, dokážu vytvárať len zelené listy paparade). A niektoré nemajú sily ani na vývoj listov – sú to len holé stonky (prasličky). No a sú rastliny – bábätká, ktoré nemajú ani stonky, ani listy, ani kvety, ani poriadny koreň. Teda majú ich, ale len ako sily ukryté vnútri zeme. Tieto rastliny bábätká sedia najradšej učupené pri matičke zemi, ktorá sa o nich vo všetkom postará a veľmi slnko neobľubujú. Sú to HUBY. Jeden organizmus tvorí aj niekoľko kilometrov dlhá sieť podhubia – ako podzemná rastlina, ktorá na svetlo sveta vypúšťa len svoje plody. Alebo sú to kvety? Majú rôzne tvary, aj vôňu. Mohli by to byť aj kvety, nie? To sú otázky, ktorými sa s deťmi zaoberáme na vyučovaní botaniky.
Aj keď v súčastnom ponímaní rastlinného sveta sa huby za rastliny nepovažujú, nám celkom zapadali do konceptu duševnej podobnosti s bábätkami.
Okrem toho, že sme sa o hubách rozprávali, snažili sme sa ich stvárniť umelecky – nakresliť, vymodelovať.
Vrámci vyučovania sme absolvovali aj niekoľko vychádzok do prírody. Najskôr sme sa spolu s jedným oteckom – nadšeným hubárom vybrali do lesa medzi Myslavou a Baškou na zber húb. Po dlhom strastiplnom chodení a márnom hľadaní sme boli napokon odmenení a podarilo sa nám nájsť rozprávkové miesto, kde rástlo kopu veľkých hríbov. Deti mali obrovskú radosť a priniesli sme domov plné košíky.
Vo svojom bádaní sme sa potom v škole dostali až k nahosemenným ihličnanom. Kládli sme si otázku, či šiška na ihličnatom strome je už kvet, alebo plod. Ihličnaté stromy sme prirovnali k deťom predškolákom, ktoré sa už veľmi tešia do školy, kde sa naučia vytvárať tie „poriadne kvety“, ale už teraz sa o to, aj keď trošku nešikovne, pokúšajú.
Na záver epochy deti dostali veľký projekt celoročného pozorovania stromu. Každý si má vybrať nejaký strom, ktorý bude v kolobehu jedného roka pravidelne navštevovať, pozorovať jeho zmeny v kolobehu roka a všetko si zapisovať a zakresľovať. Už teraz sa tešíme na prezentácie týchto projektov v šiestom ročníku.
Stanislava Lichvárová triedna učiteľka 5. triedy




Publikované v Aktuality
Komentáre vypnuté na „HURÁ NA HUBY“ alebo BOTANIKA v 5. triede