ZOOLÓGIA V 5. ROČNÍKU

Ja pozerám do sveta,
vo svete svieti slnko,
vo svete žiaria hviezdy
i spočívajú skaly,
rastliny žijúc rastú,
zvieratá cítiac žijú.
V ňom človek, vlastník duše,
duchu príbytok dáva ….

To je začiatok verša, ktorý každé ráno recitujú žiaci na druhom stupni waldorfskej školy. Pozerať do sveta, všímať si okolitý svet a jeho zákonitosti, vnímať ho všetkými svojimi zmyslami, k tomu sa snažíme priviesť deti vo vyučovacom procese. Veď aj stará múdrosť hovorí: “Spoznaj svet, spoznáš sám seba ….” S pozorovaním vonkajšieho sveta sme s piatakmi začali už od prvého ročníka. Všímali sme si kolobeh roka v prírode, ako sa svet mení a ako prežívajú tieto zmeny rastliny a zvieratá. Vo štvrtom ročníku už prišla prvá prírodoveda, kde sme sa zaoberali tým, čo je človeku najbližšie – zvieratami. Pozorovali sme ich z hľadiska stavby tela a všímali sme si, ako sú vyvinuté ich končatiny a hlava. Všetko sme porovnávali s človekom. Deti pracovali na veľkom projekte pozorovania svojho domáceho zvieratka. V piatej triede sme sa zamerali na zvieratá z pohľadu vnútorných sústav – tráviacej, nervovo-zmyslovej a rytmickej, pričom za archetypálnych predstaviteľov sme si vybrali KRAVU, ORLA a LEVA. Prírodoveda v týchto ročníkoch nie je zamerané na objasnenie prírodných zákonov, nechce zaradiť živé organizmy do klasifikačných schém. Oveľa dôležitejšie je živé rozprávanie učiteľa, pričom sa opiera o predstavivosť detí – maľuje v ich duši obraz zvieraťa s prepojením na jeho prostredie.

KRAVA je obrovské ťažké zviera, ktoré je spriaznené so zemou. Veď zem jej dáva všetko, čo k svojmu životu potrebuje – šťavnatú trávu a vodu. Nie je toho veľa, ale krava je bytosť skromná, spokojná, vďačná a odddaná. Ako predstaviteľka prežúvavcov má do dokonalosti vyvinutú tráviacu sústavu. So svojimi štyrmi žalúdkami dokáže dôkladne spracovať bylinnú potravu a premeniť ju na vzácny dar – mlieko. Celý deň sa niekoľko hodín pasie na lúke, svojim dlhým jazykom trhá trávu a potom si na dlhý čas ľahne a len prežúva. Vyžaruje z nej pokoj a mier. Jej zasnené oči, akoby ani nevnímali okolitý svet. Nevidí, nepočuje, iba prežúva. Ústna dutina je ako ďalší žalúdok, slinné žľazy, ktoré zaberajú obrovskú časť dutiny lebky produkujú ohromné množstvo slín. Keď všetko zo žalúdkov poriadne poprežúva, ťarbavo zdvihne svoje veľké telo na kráke nohy a opäť sa pustí do spásania trávy. A takto sa to opakuje niekoľkokrát za deň.

Pravým opakom kravy je OROL. Jeho živlom je vzduch. Ľahučké telo, duté kosti, vzduchové mechúry a obrovské krídla mu umožňujú vznášať sa v povetrí a plachtiť vo vzdušných víroch. Na zemi je ťarbavý, nevie poriadne chodiť, aj svoje pazúry využíva skôr ako ruky, než ako nohy. Trávenie orla je nedokonalé, potravu hlce v celku a čo nedokáže stráviť, to opäť vyvrhne. To, čo má orol vyvinuté do dokonalosti je nervovozmyslová sústava. Celé dni vo výške nebies striehne na korisť, je sústredený a nič mu neunikne. Na rozdiel od zasnívanej kravy, je orol celý čas extrémne bdelý a pozorný. Len čo zazrie malého hraboša alebo myš, v momente sa spustí nadol ako kameň a uchytí ho do svojich ostrých pazúrov, aby si ho odniesol do hniezda vysoko v skalách. Rozprávali sme si aj o tom, ako orol vychováva svoje mláďatá. Učí ich samostatnosti a nezávislosti, aby boli čo najrýchlejšie schopné sa sami postarať o svoje živobytie.

Posledným archetypálnym zvieraťom je LEV – zástupca šeliem, u ktorých prevláda vyvinutá rytmická sústava. Pravidelné striedanie nádychu a výdychu pľúc a údery srdca ovplyvňujú život leva v tropickej savane pod horúcim africkým slnkom. Levy sú občas podobné kravám – keď si na horúcej savane pokojne ležia v tieni stromov a lenivo oddychujú s pohľadom upretým do diaľky. Vyžaruje z nich pokoj. No keď na ne príde hlad, menia sa na hrozné šelmy. Keď lev zareve, pripomína to erupciu sopky a jeho hlas sa nesie do diaľky 16 km. Lev je rýchly bežec, no nemá veľkú výdrž. Preto sa ku koristi pomaly a nenápadne približuje, aby sa dostal čo najbližšie k nej a pritom ju nevyplašil. Často to trvá dosť dlho, no lev čaká na vhodnú príležitosť, aby mohol zaútočiť. Levy žijú vo svorkách a lovia hlavne levice, ktoré sú menšie, hybkejšie a rýchlejšie. Vo svorke vládne prísna hierarchia. Právo prvého sústa má najsilnejší samec, potom levice a na záver mláďatá. Po dobrej hostine sa levy s plným bruchom opäť utiahnu do tieňa stromov a v pokoji oddychujú. Toto striedanie nálad – apatie a bdelosti je typické takmer pre všetky mačkovité šelmy, u ktorých je do dokonalosti vyvinutá rytmická sústava.

Hlavnou metódou vyučovania prírodovedy je maľovanie obrazov – živých obrazov.

Publikované v Aktuality | Komentáre vypnuté na ZOOLÓGIA V 5. ROČNÍKU

VÝLET NA SENNÉ RYBNÍKY

Vrámci epochy zoológie sme sa s piatakmi vybrali na exkurziu do Vtáčieho raja. Autobusom sme sa odviezli do obce Senné pri Michalovciach, kde boli v 70-tych rokoch minulého storočia vybudované rybníky na chov kaprov. V tejto oblasti sa nachádza tzv. terénna depresia (zníženina 102 m.n. m.), kde sa kedysi každú jar po roztopení snehu vyliali rieky Laborec, Latorica, Uh a Bodrog. Vďaka tomu tu vznikali mokrade, ktoré sú ideálnym teritóriom pre hniezdenie vodných vtákov. Časom ľudia mokrade vysušili, aby získali viac ornej pôdy. Tým však útočisko pre vtáky zničili. V súčasnosti sa ornitológovia snažia opäť lúky v okolí rybníkov zavodniť a vytvoriť vhodné podmienky na to, aby tu mohli vtáky hniezdiť a vyviesť svoje mláďatá. A pravdepodobne sa im v tom darí, keďže táto oblasť každoročne zaznamenáva najväčšiu početnosť pozorovaných druhov vtákov. Nie div, že nesie meno VTÁČÍ RAJ.
Počas exkurzie sa nám ochotne venoval ornitológ Matej Repel, ktorý nám porozprával veľa zaujímavostí zo života vodných vtákov. Zaviedol nás na dve pozorovateľské veže, odkiaľ sme mohli pomocou ďalekohľadov vidieť rôzne známe aj menej známe druhy vtákov – divé husy, žeriavy, beluše, belorítky, čajky, kormorány, kačice chrapačky a mnoho ďalších.
Každý ornitológ musí vtáky poznať aj po hlase. Po ceste na vežu sme naďabili na audio tabuľu, ktorá nám ukázala, aké zvuky jednotlivé vtáky vydávajú.
Z výkladu ornitológa sme sa dozvedeli, ako sa snažia regulovať zavodnenie a odvodnenie lúky Ostrovík a zachovať mokrade. Zaujímavosťou bolo, že na údržbu a kosenie lúky v lete nevyužívajú žiadne kosačky ani inú techniku, ale uhorský rožný statok. Teda kravy s dlhými rohami, ktoré trávu a náletové dreviny na lúke dokonale spasú a ešte ju aj pohnoja. Po peknej a náučnej prechádzke nás už s teplou fazuľovou polievkou čakala pani Drahomíra Hlohinová, ktorá sa angažuje za záchranu a rekonštrukciu starého kaštieľa v Sennom.
Z výletu sme sa vracali spokojní a o ďalšiu skúsenosť bohatší.

Publikované v Aktuality | Komentáre vypnuté na VÝLET NA SENNÉ RYBNÍKY

ZÁPIS DO 1. ROČNÍKA V ŠK.ROKU 2025/2026

Vážení rodičia predškolákov, dovoľujeme si Vás informovať, že v septembri 2025 otvárame na našej škole prvý ročník pod vedením triednej pani učiteľky Stanislavy Lichvárovej. Zápis do prvého ročníka bude prebiehať v budove našej školy vo štvrtok 17. apríla 2025 a v utorok 22. apríla 2025.
V prípade, že Vám uvedené termíny nevyhovujú, vieme sa dohodnúť na inom vhodnom termíne v čase od 1. do 30. apríla 2025. 

POSTUPNÉ KROKY PRI ZÁPISE:

Zapisujú sa deti, ktoré do 31. augusta 2025 dovŕšia vek 6 rokov a tiež deti, ktoré mali odloženú povinnú školskú dochádzku.O zápis dieťaťa do 1. ročníka je potrebné písomne požiadať 

e-mailom na adrese: ke@iwaldorf.sk. Následne Vám oznámime presný termín zápisu Vášho dieťaťa a zašleme všetky tlačivá dokumentov potrebných k zápisu.

Dátum ani poradie podania žiadosti neuprednostňuje dieťa pri rozhodovaní o jeho prijatí do prvého ročníka na našu školu.

Na zápis sa dostaví dieťa v sprievode oboch zákonných zástupcov. 

DOKLADY POTREBNÉ K ZÁPISU:

  • 1. občiansky preukaz zákonných zástupcov (oboch rodičov),
  • 2. kópia rodného listu dieťaťa  (nestačí občiansky preukaz dieťaťa), 
  • 3. doklad potvrdzujúci trvalý pobyt dieťaťa (ak je iný ako trvalý pobyt zákonných zástupcov).

Účasť dieťaťa a oboch rodičov je na zápise nutná.

So zápisom musia písomne súhlasiť obidvaja zákonní zástupcovia dieťaťa.
Veľmi sa tešíme na všetkých nových malých prváčikov 🙂

Stanislava Lichvárová
budúca triedna učiteľka

Publikované v Aktuality | Komentáre vypnuté na ZÁPIS DO 1. ROČNÍKA V ŠK.ROKU 2025/2026

FAŠIANGY, TURÍCE, VEĽKÁ NOC PRÍDE

„Dôstojne ako služobníci kráľov, kráčajú masky zaplnenou sálou – škriatkovia milí,
princezné aj víly, kráľovi karnevalu slúžiť chcú….“
Za zvukov tejto piestne sa u nás na waldorfskej škole v piatok pred popolcovou
stredou konala promenáda karnevalových masiek na veľkej chodbe. Deti príprave
svojich masiek venovali veľké úsilie – vlastnoručne si šili a vyrábali čelenky,
pláštiky, čiapky, štíty a kopije podľa tém jednotlivých ročníkov. Prváci nám
predstavili bytosti z rozprávok, škriatkov, kráľov, princezné a víly. Tretiaci sa na
vyučovaní zaoberajú starými remeslami, a tak sme mohli vidieť celú plejádu pekárok
a pernikárok, kováčov, poľovníkov, mlynárov, murárov a podobne. Piataci nám
vrámci epochy dejepisu predstavili celý Pantheón starogréckych olympískych bohov.
Siedmaci sa zas premenili na renesančných tanečníkov a moreplavcov na čele s
Marcom Polom. No a deviataci si už mohli vybrať masku podľa vlastnej vôle.
Školský fašiangový karneval sa každoročne koná v súlade s dávnou tradíciou.
Popolcová streda ohlasuje v kresťanskom svete nástup štyridsaťdňového pôstu, ktorý
má veriacich pripraviť na veľký sviatok zmŕtvychvstania Krista. Pôstom však
nebolo myslené len strádanie v oblasti jedla a pitia, a teda zákaz požívania mäsitých
jedál a alkoholických nápojov. Ale aj pôst v oblasti svetskej zábavy. V tomto období
boli dakedy zakázané všetky tancovačky, svadby, krstiny, takže človek si nemohol
takpovediac „vyhodiť z kopýtka“. O to viac sa potom bujará zábava s tancom,
jedlom a pitím konala pred popolcovou stredou – na fašiangy (z nemeckého fasching
= „posledné napitie“).
Súčasťou fašiangov boli sprievody maškár, ktoré mala v obľube najmä omladina.
Účastníkom takého sprievodu bolo dovolené aj také správanie, ktoré spoločenstvo v
bežnom, pravidlami zošnurovanom živote netolerovalo. Práve takéto momenty plnili
dôležité poslanie ako forma duševnej hygieny. Aspoň na pár chvíľ uvoľniť putá
obyčajnosti, zdvihnúť stavidlá spontánneho správania, v každodennom živote
potláčaného, je trvalou potrebou človeka, ktorá je zakotvená v mimoriadne hlbokých
vrstvách nášho duchovného bytia.
Aj u nás v škole sa po predstavení masiek a malom kultúrnom programe mohla
rozpútať tanečná zábava. Pre deviatakov to bol posledný karneval. Rozlúčili sa s
mladšími spolužiakmi dôstojne a naučili ich pár tancov z kruzu, ktorý absolvovali
ešte vo ôsmej triede. Všetci si naozaj dobre zakrepčili:)
V tomto roku sa po tretíkrát v histórii školy konal aj dospelácky karneval, ktorý si
medzi rodčimi nachádza čoraz viac fanúšikov a teší sa stále väčšej obľube. Účasť
bola hojná, masky dôvtipné a zábava vynikajúca. Veď posúďte sami:)

Publikované v Aktuality | Komentáre vypnuté na FAŠIANGY, TURÍCE, VEĽKÁ NOC PRÍDE

Prednáška na tému: Na čo nám je eurytmia?

Publikované v Aktuality | Komentáre vypnuté na Prednáška na tému: Na čo nám je eurytmia?